Als duidelijk is dat een bepaalde opleiding binnen een mbo-school start, neem je een besluit of je examens inkoopt, samen met andere scholen examens gaat ontwikkelen of in eigen beheer exameninstrumenten ontwikkelt voor de opleiding. Bij sommige scholen vindt deze stap al plaats bij het vaststellen van de kaders.
De constructie en/of inkoop heeft meestal betrekking op het complete exameninstrument; opdracht(en), afnamecondities, instructies, criteria, beoordelingsmodel, beoordelingscriteria, examenmatrijs, handleiding en beoordelingsprotocol.
Naast het inkopen van een 'volledig examen' kan ook gekozen worden voor het inkopen van een kaderexamen waarin alleen de examenvorm, beoordelingscriteria en het proces omschreven staan. Bij het zelf construeren komt in toenemende mate de vorm voor waarbij scholen samen komen tot constructie van examens, al dan niet onder supervisie van examendeskundigen.
Na het inkopen of zelf construeren van examens wordt van mbo-scholen verwacht dat de examencommissie vaststelt of het examenproduct voldoet aan de eisen die eerder in het procesgebied 'Kaders stellen' is afgesproken. Hoe dat gedaan wordt, is afhankelijk van de eerder gemaakte keuzes en afspraken.
Steeds meer examens worden digitaal afgenomen. Belangrijk is dat bij vaststelling ook aspecten rondom AVG worden meegenomen, want ook bij digitale examens moeten mbo-scholen de studenten inzage kunnen geven in gemaakt examenwerk.
Meer uitleg over alle processtappen is te vinden in de witte vakjes. Daar staan ook alle documenten die horen bij de specifieke processtappen. Alle documenten uit het gehele procesgebied (het gekleurde vlak) zijn hier verzameld in een totaaloverzicht.